Videobeelden van een al 60 jaar lang uitgestorven gewaande walvissensoort

Biologen van de Britse overheid hebben voor de kust van Brits Columbia (Canada) een Grote Oceaannoordkaper gezien. De walvissensoort was zo goed als uitgestorven en werd sinds 1951 niet meer gespot.

De Grote Oceaannoordkaper is zo zeldzaam dat hij in de vorige eeuw maar zes keer werd gespot. In de eeuwen voordien kwam de walvis nog veel voor, maar walvissenjagers brachten de soort tot op de rand van uitsterven. Wetenschappers schatten de populatie op een 50-tal dieren, al zijn ze moeilijk te tellen door de omvang van de Noord-Pacifische Oceaan.

Geluk "Ik kan het nog steeds nauwelijks geloven", zegt bioloog James Pilkington van het Canadese ministerie voor Visserij en Oceanen. "Ik had nooit gedacht dat ik een Grote Oceaannoordkaper zou zien in mijn leven. Laat staan dat ik het dier meerdere dagen na elkaar zou kunnen bestuderen".


Reacties

Populaire posts van deze blog

En hier is het filmpje van de kasteel poeper Els Uytterhoeven.

Video: Weer een Belgische politica betrapt op buitenseks. Met een ander dan haar man!